Winkelwagen is leeg
Schrijf u hier in op onze nieuwsbrief:


Ontvang HTML?

Wat is compressieverhouding?

De compressieverhouding (CV) van een verbrandingsmotor is de vaste verhouding tussen het slagvolume + de inhoud van de verbrandingskamer enerzijds en het volume van alleen de verbrandingskamer anderzijds.

Eenvoudiger gezegd: het grootst mogelijke volume boven de zuiger/het kleinst mogelijke volume boven de zuiger.

Lees meer: Wat is compressieverhouding?

Waarom is een volledig aluminium cilinder beter dan een aluminium cilinder met een gietstalen bus?

Om je een correct antwoord te geven op deze
vraag, is het nodig om kort de evolutie van cilinders te schetsen, deze
doorliep volgende stappen qua materiaalsoorten:

Lees meer: Waarom is een volledig aluminium cilinder beter dan een aluminium cilinder met een gietstalen bus?

Waarom stellen de problemen van een aluminium cilinder met gietstalen bus zich NIET bij onze opgeboorde Visa-cilinders?

De Visa-cilinders zijn dikker dan de 602cc 2CV-cilinders. Daardoor kan je in een Visa-cilinder een gietijzeren bus plaatsen. Het werkgedeelte van de cilinder moet massief genoeg zijn (zo'n 7 à 9mm dik) om niet te vervormen.

Lees meer: Waarom stellen de problemen van een aluminium cilinder met gietstalen bus zich NIET bij onze...

Wat zijn de voordelen van een Quaife Limited Slip Differential?

Het differentieel op een auto heeft drie functies:

  • het verdeelt de aandrijfkracht van de motor op de twee wielen van een as
  • het fungeert als eindreductie, waarbij de snelheid van de wielen ten opzichte van de uitgaande as van de transmissie nog een laatste keer wordt gereduceerd
  • en het zorgt ervoor dat de beide wielen van de as met een verschillende snelheid kunnen draaien terwijl de aandrijfkracht wordt overgebracht (vandaar de naam differentieel).

Lees meer: Wat zijn de voordelen van een Quaife Limited Slip Differential?

Is de 2CV krukas sterk genoeg voor een 652cc of een 720cc motor?

Ja, de 2CV krukas is voldoende sterk om een 652cc of 720cc motor te laten draaien. Dit onder de volgende voorwaarden:

Lees meer: Is de 2CV krukas sterk genoeg voor een 652cc of een 720cc motor?

Tot hoeveel cc's kan je maximaal gaan zonder dat je een Visa-motor nodig hebt?

Voor de grotere motoren heb je zowel een 2CV-carter als een Visa-motor nodig. Aangezien de Visa-motoren schaars (en bijgevolg duur) worden, zijn er momenteel kits beschikbaar waardoor je geen Visa-motor nodig hebt, en toch meer cc's kan behalen:

Lees meer: Tot hoeveel cc's kan je maximaal gaan zonder dat je een Visa-motor nodig hebt? 

Hoeveel cc's kan je maximaal bekomen met Visa-cilinders?

De maximale boring voor de Visa-cilinders is een boring van 85mm, wat resulteert in 800cc. Indien je groter zou boren, wordt de wanddikte te dun, en krijg je vervorming, wasbordvorming, warmlopen, …

Lees meer: Hoeveel cc's kan je maximaal bekomen met Visa-cilinders?

Hoe installeer ik een 652cc kit op een 2CV carter?

Je kan de 652cc kit gemakkelijk installeren op je 2CV-carter. Je hoeft je motor zelfs niet helemaal uit te bouwen! Bijgevoegd vind je de handleiding die je stapsgewijs door het montage-proces leidt. Zowel de nokkenas als de krukas moeten nog wel in goede staat zijn!

We willen hierbij wel volgende opmerken: indien je geen ervaring hebt in motorenbouw, raden we je aan je te laten bijstaan door een professional.
De handleiding kan je hier downloaden.

Hoe installeer ik een 720cc Kit op een 2CV carter?

Voor de installatie van de 720cc kit, zijn er iets meer aanpassingen nodig aan de motor. Zo moeten oa het 2CV-carter en de 2CV-cilinderkoppen aangepast worden. Je hebt voor deze motor ook de 2CV-koelbeplating nodig.
De handleiding kan je hier downloaden.

Waarom en hoe reviseer je een olievulbuis?

Allereerst raden we je aan de onderdruk van de olievulbuis te controleren. In de handleiding vind je hoe je dit kan doen. Verder heb je nodig:

  • een oude originele olievulbuis (waarom je een originele moet nemen, staat ook verder uitgelegd in de handleiding)
  • een VGS- revisiekit voor de olievulbuis
  • materiaal zoals beschreven in de handleiding.

We raden je sowieso aan om de handleiding even door te nemen. Verder willen we erop wijzen dat je minerale olie moet nemen 15W40 (neem olie van een bekend en betrouwbaar merk!), de rubbers zijn NIET bestand tegen elk soort synthetische olie.
De handleiding kan je hier downloaden.

Mag ik mijn 2CV motor tunen?

Dit is afhankelijk per land (Europa 1...). Je moet sowieso de vermogensvermeerdering aangeven aan de verzekering om gedekt te zijn bij een eventueel ongeval. Verder dien je je bij de technische controle te informeren hoe de procedure voor de keuring in jouw land verloopt (bv keuring alleenstaand geval, tuning-keuring, ...). Het is dus sowieso je eigen verantwoordelijkheid je in orde te stellen met de geldende wetgeving. Vaak worden deze motoren ook gebruikt voor rally's en raids, hiervoor gelden dan weer andere normen.