Veelgestelde vragen



Versturen jullie internationaal?

Voorlopig leveren wij binnen geheel de Europese Unie. Voor levering buiten de EU, gelieve ons even te contacteren per email (filipvg@vgs2cv.be). We informeren u dan eerst over de transportkosten. 

Hoe zit het met retourneren?

De consument heeft het recht om binnen een termijn van 14 kalenderdagen, tenzij anders bepaald, zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen, gegeven dat het herroepingsrecht van toepassing is op het door de klant bestelde goed of dienst. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de klant ons via een ondubbelzinnige verklaring (bv. schriftelijk per post of e-mail) tijdig op de hoogte stellen van zijn beslissing de overeenkomst te herroepen.

Zijn de prijzen op de webshop in- of exclusief BTW

Alle prijzen op de webshop zijn inclusief btw.

Mag ik mijn 2CV motor tunen? 

Dit is afhankelijk per land (Europa 1...). Je moet sowieso de vermogensvermeerdering aangeven aan de verzekering om gedekt te zijn bij een eventueel ongeval. Verder dien je je bij de technische controle te informeren hoe de procedure voor de keuring in jouw land verloopt (bv keuring alleenstaand geval, tuning-keuring, ...). Het is dus sowieso je eigen verantwoordelijkheid je in orde te stellen met de geldende wetgeving. Vaak worden deze motoren ook gebruikt voor rally's en raids, hiervoor gelden dan weer andere normen.

Waarom en hoe reviseer je een olievulbuis? 

Allereerst raden we je aan de onderdruk van de olievulbuis te controleren. In de handleiding vind je hoe je dit kan doen. Verder heb je nodig: een oude originele olievulbuis (waarom je een originele moet nemen, staat ook verder uitgelegd in de handleiding), een VGS- revisiekit voor de olievulbuis, materiaal zoals beschreven in de handleiding. We raden je sowieso aan om de handleiding even door te nemen. Verder willen we erop wijzen dat je minerale olie moet nemen 15W40 (neem olie van een bekend en betrouwbaar merk!), de rubbers zijn NIET bestand tegen elk soort synthetische olie.  De handleiding kan je downloaden  in het menu bovenaan (Handleidingen).

Wat zijn de voordelen van het 2CV-carter tov het Visa-carter? 

Er zijn verschillende redenen dat onze kits ontwikkeld zijn voor het 2CV-carter. De voordelen van het 2CV-carter tov een Visa-motor zijn oa: Het 2CV-carter pas standaard in een 2CV, je hoeft dus geen aanpassingen te doen, het 2CV-carter heeft een betere legering dan het Visa-carter, je kan de originele ontsteking gebruiken, een 2CV-carter is gemakkelijker te vinden en dus bijgevolg goedkoper, de motor ziet er aan de buitenkant hetzelfde uit als origineel. Je kan dus maw niet zien of je auto een 602cc, 652cc, 720cc of 800cc motor heeft. Ook voor de grotere motoren gebruiken we het 2CV-carter, dus zijn enkel de cilinders verschillend van de originele. Dit valt nauwelijks op. De nadelen van het Visa-carter: De legering is minder sterk en betrouwbaar dan de legering van het 2CV-carter, je moet je ontsteking aanpassen, je moet nog tal van andere wijzigingen doorvoeren om deze in je 2CV te plaatsen, Visa-motoren zijn moeilijker te vinden en vaak ook duurder. 

Wat is compressieverhouding? 

De compressieverhouding (CV) van een verbrandingsmotor is de vaste verhouding tussen het slagvolume + de inhoud van de verbrandingskamer enerzijds en het volume van alleen de verbrandingskamer anderzijds. Eenvoudiger gezegd: het grootst mogelijke volume boven de zuiger/het kleinst mogelijke volume boven de zuiger. Hoe hoger de compressieverhouding in een motor, hoe heftiger de verbranding en hoe hoger het rendement en het vermogen. Maar opgelet, hoe hoger de compressie einddruk, hoe hoger de temperatuur aan het eind van de compressieslag. Door deze hoge eindtemperatuur kan het mengsel spontaan gaan ontbranden, dus gelijk met of net voordat de bougie vonkt (= pingelen). Detoneren of pingelen kan tot gevolg kan hebben dat de zuiger wordt vernield of andere ernstige motorschade optreedt. Wanneer ontstaat detonatie? Bij een te hoge compressie (verhouding), bij een te warme motor, bij een te vroege ontsteking, bij gebruik van foutieve brandstof (te laag octaangehalte) of bij te veel turbodruk. De compressieverhouding is de belangrijkste meetwaarde die bekend moet zijn voordat je een motor dicht sleutelt! Te weinig en er zit geen vermogen in de motor, te veel en de motor verbrandt en loopt stuk. Hoe bereken je de compressieverhouding? Dit kan je lezen. 

Gegoten of gesmede pistons? 

Gesmede pistons worden vaak gebruikt bij getunede motoren. Gesmede pistons zijn: meer solide, vormvaster, beter bestand tegen hoge temperaturen en hogere druk dan de originele pistons en beter bestand tegen hoge toeren.  VGS biedt je zuigers van een uitstekende kwaliteit in verschillende capaciteiten voor je 2CV. Het ontwerp van deze pistons is uitsluitend verkrijgbaar bij VGS. Wij kunnen gesmede pistons leveren in de capaciteiten: 652cc, 720cc, 760cc, 800cc. Indien je een andere diameter wenst (die niet vermeld staat in onze shop), kan je ons steeds contacteren. Wij kunnen iedere diameter leveren, en de hoogte van de pistonpen zonder problemen aanpassen. Gesmede of gegoten pistons? Simpel gezegd: het overgrote deel van alle zuigers wordt gegoten.  Een gesmede zuiger wordt gemaakt uit een stuk billet aluminium dat onder zeer grote druk/hitte tot een zuiger wordt geperst. Gieten en Smeden geeft twee verschillende soorten zuigers. De mal van een gesmede zuiger moet makkelijk te verwijderen zijn en geeft dus een vrij simpel basisontwerp. Een gegoten zuiger kan daarentegen een meer complexe vorm hebben en lichter van gewicht zijn.  Het enige echte nadeel van een gegoten zuiger is dat deze sneller kan breken/kapot gaan. Het grote voordeel van gesmede zuigers is dat ze beter bestand zijn tegen detonatie (langer heel blijven). In motoren met een hoog vermogen kan een gesmede zuiger meer betrouwbaarheid geven.

Wat zijn de voordelen van een Quaife? 

Het differentieel op een auto heeft verschillende functies. Ten eerste verdeelt het de aandrijfkracht van de motor op de twee wielen van een as. Bijkomend zorgt het ervoor dat de beide wielen van de as met een verschillende snelheid kunnen draaien terwijl de aandrijfkracht wordt overgebracht (vandaar de naam differentieel). Tenslotte fungeert de quaife als eindreductie, waarbij de snelheid van de wielen ten opzichte van de uitgaande as van de transmissie nog een laatste keer wordt gereduceerd. Limited Slip Differential: Het Quaife ATB Helical LSD differentieel is geschikt voor de 2CV. Je kan het open 2CV-differentieel 1 op 1 vervangen door het Quaife-differentieel. Je zal het verschil in performantie dadelijk merken. De Quaife is een uniek ontwerp en is een plug& play vervangingsdifferentieel dat geleidelijke en constante tractie biedt voor een glad wegdek, bij off-road of in de woestijn. Het Quaife differentieel stuurt automatisch de tractie  weg van het spinnende wiel naar het wiel met het meeste tractie, is continu variabel en slaat nooit vast. Het grootste kenmerk van het differentieel is dat het geleidelijk progressief de tractie verdeelt (tot wel 70%) naarmate het koppel stijgt. Er zijn geen frictieplaten of koppelingen die kunnen slijten, in tegenstelling tot de meer conventionele sperdifferentiëlen. Installatie Quaife: Moet je nog met bijzondere zaken rekening houden wanneer je een quaife-differentieel inbouwt? Eigenlijk niet. De differentiëlen zijn een ‘direct fit’ vervangingsdeel voor het standaard gemonteerde differentieel dus demontage en het opnieuw installeren van differentieel of transmissie geschiedt conform het werkplaatshandboek, ze vergen geen in- of afstelling, er hoeft niets aan de auto veranderd te worden en bij het rijden zal je afgezien van de verbeterde tractie helemaal niets van het differentieel merken (behalve in de bochten kan je wel voelen dat er een quaife geïnstalleerd is). Meer info op: www.barbour4x4.com

Is de 2CV krukas sterk genoeg voor een grotere motor? 

Ja, de 2CV krukas is voldoende sterk om een 652cc of 720cc motor te laten draaien. Dit onder de volgende voorwaarden: ofwel een 2CV-krukas in goede staat ofwel een gereviseerde 2CV-krukas. Indien je hiermee rekening houdt, durven we u, door onze ervaring in de motorenbouw en doorgedreven testen, garanderen dat de 2CV-krukas voldoende sterk is in combinatie met een 652cc of 720cc motor. Vanaf 760cc raden we je volgende krukas aan: ofwel een Visa-krukas in goede staat (aangepast voor het 2CV-carter) ofwel een gereviseerde Visa-krukas (aangepast voor het 2CV-carter). 

Hoeveel cc kan je bekomen zonder Visa-motor? 

  • Voor de grotere motoren heb je zowel een 2CV-carter als een Visa-motor nodig. Aangezien de Visa-motoren schaars (en bijgevolg duur) worden, zijn er momenteel kits beschikbaar waardoor je geen Visa-motor nodig hebt, en toch meer cc's kan behalen:
  • Kit medium VGS gietstaal: 652cc
  • Kit Large VGS gietstaal: 720cc

Hoeveel cc kan je bekomen met een Visa-motor? 

De maximale boring voor de Visa-cilinders is een boring van 85mm, wat resulteert in 800cc. Indien je groter zou boren, wordt de wanddikte te dun, en krijg je vervorming, wasbordvorming, warmlopen, …

Hoe installeer ik de 652cc kit op een 2CV carter? 

Je kan de 652cc kit gemakkelijk installeren op je 2CV-carter. Je hoeft je motor zelfs niet helemaal uit te bouwen! Bij onze handleidingen vind je de procedure die je stapsgewijs door het montage-proces leidt. Zowel de nokkenas als de krukas moeten nog wel in goede staat zijn! We willen hierbij wel volgende opmerken: indien je geen ervaring hebt in motorenbouw, raden we je aan je te laten bijstaan door een professional. 

Hoe installeer ik een 720cc kit op een 2CV carter? 

Voor de installatie van de VGS - 720cc kit, zijn er iets meer aanpassingen nodig aan de motor. Zo moeten oa het 2CV-carter en de 2CV-cilinderkoppen aangepast worden. Je hebt voor deze motor ook de 2CV-koelbeplating nodig. Bij onze handleidingen vind je de procedure die je stapsgewijs door het montage-proces leidt. Zowel de nokkenas als de krukas moeten nog wel in goede staat zijn! We willen hierbij wel volgende opmerken: indien je geen ervaring hebt in motorenbouw, raden we je aan je te laten bijstaan door een professional.


Webshop door KMO Shops - Copyright © Van Gool Service BVBA